Sayfalar

27 Mayıs 2011 Cuma

LYS'ye Gireceklere Abla Püf Noktaları

Sevgili mini mini kardeşlerim, stres yumaklarım, kırmızı sivilcelilerim... Bu yazdıklarımı okuyanınız olur mu bilmem ama ortalıkta "LYS'ye de az kaldı hani" muhabbetleri döner olmasıyla birlikte her nasılsa 3 yıl öncesine avdet ettim.  Hislendim. Deneyimlerimi siz pek dokunsanağlayacak, pek çıtkırıldım, yarış atı muamelesi görmekten  çatlama  raddesine gelmiş garibanlarla paylaşayım dedim. Deneyim derken efendim, zamanında ÖSS adındaki müsabakada yarışmış neslin son temsilcilerinden sayılırım(2008). {Ne şanslı veletlersiniz var ya. Bizim "3 yılın emeklerini 3 saate mahkum etmek reva mı ulan?" tarzı serzenişlerimiz vardı be. Halbuse sizin öyle mi, lise 4 yıl oldu} Geçen yıl ise spor amaçlı LYS'ye katılmışlığım var.  Ayrıca ehliyet sınavlarına olsun, ales'e olsun, hazırlık atlama, erasmus gibi çok çeşitli dil sınavlarına olsun... tabi konumuzla ilgisi yok evet. Bir de gariiban dedim de, siz kiii YGS denen barajı geçmiş, rakiplerini hunharca elemiş at yarışını 1-0 önde götüren tayfa, sizi tenzih etmeliydim canavarsınız siz maşallah.
Gelgelelim merakla beklediğiniz püf noktalarına:
  1. Uzmanlarla ters düştüğüm bir noktadır; son ay hatta son hafta bal gibi de ders çalışılır. Hala 3-4 hafta var. Her hafta 2 konu çalışsanız 8 konu, o da ortalama 10-15 soru edebilir sınavda. Tabi konuları kıyıdan köşeden seçmiyoruz, elzem ve diğerleriyle bağlantılı olanları. Elbetteki hiç bilmediklerinizdense yarımyamalak olanlarla başlamak daha mantıklı.
  2. Efendim, aman yok benim ihtiyacım, ben sitresli değilim ki zati demeyin. Doktorunuza bi gidin hafif bi sakinleştirici ilaç yazıversin. Hali hazırda kullandığınız daha etkili bir ilaç yoksa muhakkak işe yarar o süreci daha az hasarlı atlatmanızda. Akşam yatmadan önce alırsanız hem gün içinde sersemlemezsiniz. Son 1 ay kullanmanız yeterli artarlıdır. Daha öncesinden başlamak sona doğru etkisini azaltabilir. Sınavdan sonra da iyiymiş bu deyip devam etmeyin derim. İşte daha başka ayrıntıları doktorunuz söyler ona sorun. Aile hekimi diye bişey var canııım. Ha bi de prospektüsü okuyun. Çocukların ulaşamayacağı yerde saklayın. Beklenmeyen etki görüldüğünde doktorunuza başvurun falan filan.
  3. Son gün tamamen boş geçirilir, sahilde gezilir, lunaparka gidilir yanılgısına da karşıyım. Zaten lunaparka gidiyorsunuz da noluyor, anca izleyip geri geliyorsunuz. Sınava girecek adamsınız ya pek kıymetlisiniz, bırakın o canavarlara binmeyi kaykaydan kayacak durumda değilsiniz. Oturun mesela iki geometri çözün bulmaca niyetine. Zihninizi canlı tutun. Orta zorluk ve bir üzeri düzeyde olanları çözün. Ama o en zor o olimpiyatvari son geometri testine dokunmayın.
  4. Son gün (derken en az iki son gününüz olacak muhtemelen) Tv'de haberleri filan izlemeyin, hele acıklı macıklı... Ama ebeveyniniz izlesin hatta hava yol su durumlarını not etsin muhakkak, belli olmuyor. Siz de alın elinize karikatür vs komikli şeyler, bakın durun işte tv yerine.
  5. Efendim sınava gideceğiniz yeri önceden görün edin, o gün rahat kıyafetler giyin, normal şekilde yiyin için kahvaltınızı, çok su içmeyin vs. vs. bunları biliyorsunuz zati.
  6. Sınava yedi sülalenizle beraber gitmenizi katiyyen salık vermem. (Var böylesi inanın var.) Tek başınıza da değil. Nitekim en son ales sınavından bildiğim kadarıyla kırtasiye ihtiyacınıza kadar ösym tedarik edeceğinden, cep telefonlarınızı emanet edemeyeceğinizden ve kapıda arama esnasında sıkıntı yaşamamanız için çantanızı tutacak birileri şart. e ebeveyn bunun için var. hehe. bakın bence en ideali anne ve babadan yalnızca biri. yeter. e iyi ikisi tamam ikisi birden de gelebilirler izin verdim. Ağlayan kardeş getirmeyin ama. Babanne olsun dede olsun, onların duaları evlerinden de size kadar ulaşır merak etmeyin.
  7. Güvenlikten geçtiniz diyelim, salonunuzu buldunuz. Varya yemin ediyorum sallanan masa-sırayla karşı karşıya olma olasılığınız yüksek. Ne bileyim hep bana mı denk geldi uyuz olurum ben. Bu sorunu halledin siz daha önce YGS'lere girmiş çocuklarsınız tecrübelisiniz hadi bakim. Bir de ÖSYM'nin her salona astığı duvar saati yok muu, kesin durmuştur o şimdi. Yetkililere haber verin. Olmadı müdürün odasındaki saati talep edin biz öyle yaptıydık. Neyse nihayet sıranıza yerleştiniz.  Karalamalar varsa silin o masada. Boyun hareketlerinizi yapın. Nefes alın verin. Tekrar nefes alın verin. Nasıl yapılıyor, burundan alıyorsunuz nefesi, karnınız şişecek göğsünüz değil. aferin aynen öyle.
  8. Okunmuş şekerleri yanınıza alamayacaksınız ama ÖSYM'nin kırtasiye kutusundan çıkan şekerleri okuyacak kadar vaktiniz olur... Tabi bu arada, okuma bilenler kuran-ı kerim okusun bilmeyenler kelime-i şehadet getirsin.
  9. Optik form geldi kodlamalar tamam, kitapçık geldi... heycan dorukta... (Bu arada benim bildiğim fen testinde önce fizik, sonra kimya, en son da biyoloji dağıtılıyor. Süreleri ayrı ayrı kullanmak zorundasınız, atıyorum fiziğe geri dönemezsiniz süre artsa bile... biliyorsunuzdur zaten de...)
  10. Sınav başlar başlamaz haldur huldur sorulara gireceksiniz diye bir kaide yok. İlk 10 dk donup kalabilirsiniz. Panik yapmayın la olur öyle. Zaten donduğunuzu ve 10 dk'dır ilk soruda olduğunuzu farkettiğiniz an öyle bi gaza basacaksınız ki ikinci 10 dk'da 20 soruyu road runner hızında çözeceksiniz. Kalan dakikalar da öyle hızlı geçecek ki anlamayacaksınız zaten. (hain hain gülmek)
  11. Bilmediğin soruyu geç. Bak bu kadar net söylüyorum. Sen soruyu geçsen bilee nedir efendim beyin denen süper varlık onu düşünmeye devam ediyorr, ve zamanın kalıp o soruya geri döndüğünde gayet fırii bir biçimde doğru cevabı işaretliyoruz. Bu bilimsel gerçeklik karşısında hala aynı soruyla didişmeler falan etmeyin eylemeyin evladım dakikalarla yarışıyorsunuz kederlere boğmayın bizleri.
  12. Sınavdan çıkarken dikkat edilecek hususlara da kısaca değinmek gerekirse; efendim dışarda fıldır fıldır "çıktı mı ne zaman çıkcek, surat ifadesi nasıl olcek" deyü bekleşen yakınlarınıza ilerleyen zamanlarda espri malzemesi olmamak için önce lavaboya uğrayın el yüz yıkayın bi kayan şaftınızı düzeltin sınav bitti. Geçmiş olsun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

yorumlar buraya yazılıyor: